Díky IROP se zvýší bezpečnost chodců i cyklistů v regionech

20. 10. 2022
Foto: lávka přes silnici I/35 v Hořicích

Právě vyhlášené výzvy č. 40 a 41 v Integrovaném regionálním operačním programu (IROP) zkvalitní infrastrukturu pro bezpečnou nemotorovou dopravu více než 1,8 miliardami korun. Projektové žádosti je možné podávat již ode dneška.

Evropský fond pro regionální rozvoj tak podpoří výstavbu, rekonstrukci či modernizaci komunikací pro pěší u silnic s intenzivním provozem motorových vozidel. Výzvy se mimo jiné zaměří i na řešení nebezpečných situací, do kterých se chodci či cyklisté dostávají v nehodových lokalitách. Díky tomu se značně zvýší bezpečnost všech účastníků silničního provozu v regionech.

O podporu z IROP mohou žádat obce, dobrovolné svazky obcí, kraje a jimi zřizované nebo zakládané organizace či Ředitelství silnic a dálnic ČR. Ve výzvě č. 40 určené pro méně rozvinuté regiony je pro žadatele připraveno přes 1,1 miliardy korun, zatímco výzva č. 41 podpoří bezpečnost v tzv. přechodových regionech téměř 700 miliony korun.

Na co si dát pozor?

Příprava projektu v těchto výzvách je náročný proces. Všichni žadatelé musí s projektovou žádostí doložit Zprávu o provedení auditu bezpečnosti pozemní komunikace, která potvrdí, že projekt zajistí v řešené lokalitě větší bezpečnost oproti současnému stavu. Dále je dle zvolené dílčí aktivity nutné doložit buď vysokou intenzitu motorové dopravy na daném úseku, nebo zprávu potvrzující vysoké bezpečnostní riziko pro chodce nebo cyklisty.

Všem zájemcům o podporu proto doporučujeme se nejdříve seznámit s vydanými Specifickými pravidly i jejich přílohami a v případě nejasností se obrátit na naše odborníky prostřednictvím Konzultačního servisu.

Na co si v těchto výzvách dát speciálně pozor radí specialistka k výzvám IROP pro oblast dopravy Michaela Brožová: „Je potřeba si dát pozor na kritérium, že projekt musí být realizován v městské oblasti nebo zajišťovat obsluhu a dostupnost do jejího zázemí, případně i na kritérium požadující doložení souladu předkládaného záměru s Plánem udržitelné městské mobility nebo Plánem dopravní obslužnosti města či kraje nebo jinou strategií příslušného dopravního módu schvalovanou samosprávou.