Reportáž z místa, kde pomohly peníze z IROP

7. 9. 2022

Na pořádnou školu čekali ve slováckých Boršicích skoro 200 let. Ani nová budova postavená na začátku 90. let nedokázala pojmout všechny třídy místní základky. Všechno se změnilo až letos díky vydatné pomoci peněz z Integrovaného regionálního operačního programu.

Slavnostní otevření ZŠ Boršice
Foto: Slavnostního otevření se zúčastnila i ředitelka zlínské pobočky Centra Lenka Kolářová (sedmá zleva)

Na otevření nově zrekonstruované školy se tak těšili nejen žáci, učitelský sbor a vedení obce, ale také obyvatelé Boršic, kterých se u slavnostního aktu sešla asi stovka. V pátek 2. září přestřihli symbolickou pásku spolu s vedením obce i školy také zástupci dodavatelských firem, hejtman Zlínského kraje a ředitelka zlínské pobočky Centra pro regionální rozvoj Lenka Kolářová.

Kromě bezbariérového přístupu do budovy a nového výtahu zaujalo návštěvníky vybavení školy a odborných učeben. Interaktivní informační panely připomínající obří mobilní telefon umístěné na chodbách každého patra informují o aktuálním dění. Dovíte se z nich také rozvrhy hodin jednotlivých tříd i pedagogů, nabídku jídel školní jídelny a další užitečné informace.

Nejmodernější učebny v celém regionu

Žákům prvního stupně zjednodušuje výuku cizích jazyků interaktivní dotykový a pochůzný monitor – tzv. sweet box, který je rozložený na podlaze třídy. Elektronické a interaktivní jsou ostatně také tabule většiny zdejších tříd. Učebna matematiky je koncipována jako posluchárna s odstupňovaným sezením a dvěma projektory, které, mimo jiné, dokáží žákům zprostředkovat svět virtuální reality. Ta je také součástí vybavení posluchárny. Žáci se díky ní mohou přenést třeba do jiných koutů světa nebo do lidského těla.

Fyzikální a chemické třídy disponují prosklenou digestoří s odsáváním těkavých plynů, všechny stoly disponují soupravou na bezpečné pokusy s elektrickým proudem. Učebnu přírodopisu obohatily nové mikroskopy, akvárium a terárium. Součástí multimediální učebny jsou kromě nových počítačů také robotické soupravy a 3D tiskárna. Drobné 3D suvenýry z nové tiskárny tu ostatně čekaly už i na účastníky první prohlídky. Kromě výše uvedených moderních vymožeností pomáhá žákům ve výuce také několik iPadů.

Nově vznikla i samostatná učebna pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

Odvážné rozhodnutí korunuje úspěch

Rekonstrukce se plánovala už od roku 2016 a jde o doposud nejnákladnější investici v historii obce. Stavba začala v září 2020 a skončila v červenci 2022. Náklady na stavební práce činily 63 312 064 Kč, za 8 876 000 Kč se pořídilo nové moderní vybavení oborových učeben. Z Integrovaného regionálního operačního programu získal projekt dotaci ve výši 32 mil. Kč.

Zdejší školu navštěvuje asi 230 žáků, převážně místních, za výukou však dojíždí také několik dětí ze spádových Tučap a dalších obcí v okolí. „Aktuálně jsme určitě nejmoderněji vybavenou základní školou v širokém okolí. Jsem přesvědčen, že tato úspěšná rekonstrukce přiláká zájem také dalších dětí z okolních obcí,“ říká ředitel školy Tomáš Kordula.

Další plánovanou investicí je dostavba a rekonstrukce školní jídelny, kterou už nebylo možné do stávajícího projektu zahrnout.  Vyřešení odpovídajícího školního stravování završí dlouholetou snahu obce i školy zajistit optimální podmínky pro zdejší žáky i učitelský sbor.

Peníze do školství

Školství je prioritou, a proto představuje jeden ze stěžejních pilířů podpory IROP. V uplynulém období (2014–⁠2020) získala tato oblast více než 21,6 miliard Kč, 7,8 miliard Kč z nich šlo do základních škol. „Oblast školství bude v centru pozornosti podpory i v programovém období 2021–2027. Alokace do této oblasti činí 14,1 mld. Kč a část z 8 mld. Kč, která se školám rozdělí v rámci komunitně vedeného místního rozvoje,“ uvádí Lenka Kolářová, ředitelka zlínské pobočky Centra pro regionální rozvoj České republiky.

„Cílem je podpora regionálního školství, zejména rozšíření a zkvalitnění infrastruktury škol pro vzdělávání ve vazbě na přírodní vědy, polytechnické vzdělávání, cizí jazyky nebo práci s digitálními technologiemi. Podpora míří i na zvyšování kapacit mateřských škol v území, kde je jejich nedostatek. Výzvy k podávání projektů v případě školek už běží, pro základní školy budou vyhlášeny na konci září,“ dodává Lenka Kolářová.

Podívejte se na reportáž ze slavnostního otevření 👇