Jak evropské peníze vzkřísily automobilovou krásku – Tatru 77a

28. 3. 2024
Restaurovaná Tatra 77a míří do depozitáře v Plasích
Restaurovaná Tatra 77a míří do depozitáře v Plasích

Národní technické muzeum (NTM) představilo veřejnosti restaurovaný vůz Tatra 77a z roku 1937. IROP k jeho záchraně přispěl 5,4 miliony korun. Jedinečný automobil, který je národní kulturní památkou, si zájemci mohou prohlédnout v Centru stavitelského dědictví NTM v Plasích od 28. března 2024.

Letos uplynulo přesně 90 let od chvíle, kdy se 5. března 1934 mohli novináři v Praze seznámit s prvním aerodynamickým automobilem Tatra – s modelem Tatra 77. Bylo to těsně předtím, než se jeho dva prototypy objevily na vídeňském veletrhu a berlínském autosalonu.

„Vozidlo díky svému aerodynamickému tvaru působilo při uvedení na trh ve 30. letech minulého století jako zjevení,“ říká Jakub Pončík, ředitel výzkumu a vývoje společnosti TATRA TRUCKS. „Karoserie ve tvaru kapky, osmiválcový motor a samonosná karoserie dodávaly vozidlu na jedinečnosti a unikátnosti. Konstruktéři v čele s Hansem Ledwinkou v době prken a pauzáků dokázali vytvořit až téměř neuvěřitelné dílo.“

Oživit zašlou slávu se podařilo po 50 letech

NTM nachystalo k tomuto výročí pro technické nadšence i zájemce o historii mimořádný dárek: Představilo jim restaurovaný černý vůz Tatra 77a z roku 1937, který si původně pořídil českoněmecký podnikatel Evžen Porák, majitel papíren Vltavský mlýn v Loučovicích na Šumavě.

V padesátých a šedesátých letech 20. století vůz vystřídal několik soukromých majitelů a v roce 1974 se ve špatném stavu stal součástí sbírek NTM. Na své znovuzrození čekal v depozitáři skoro 50 let. Ta chvíle ale nakonec přišla.

Umění restaurátorů podpořily evropské peníze

Cílem restaurátorů nebylo automobil zprovoznit, ale uvést ho do historicky věrného a esteticky atraktivního stavu. Proces restaurování byl náročný a nákladný a k jeho úspěchu výrazně přispěly prostředky z evropských fondů.

Karel Manoch, ředitel odboru centrální administrace Centra pro regionální rozvoj (CRR), k tomu říká: „Bez podpory z Integrovaného regionálního operačního programu a spolupráce CRR by nejspíš podobné projekty v dohledné době nespatřily světlo světa, a to by byla velká škoda.“ A dodává: „V případě projektu restaurování této Tatry 77a šlo o podporu ve výši 5,4 milionů korun, což odpovídá 85 % celkových způsobilých nákladů projektu.“

Tatru 77a si můžete prohlédnout naživo v Plasích

Ve čtvrtek 21. března muzeum uspořádalo tiskovou konferenci, při které jeho zástupci představili restaurovanou Tatru 77a v hlavní budově NTM v Praze na Letné.

Vůz se potom však nepřesunul do depozitáře, ale do nové expozice v Centru stavitelského dědictví NTM v Plasích, kde si ho teď návštěvníci mohou prohlédnout v celé jeho kráse.

Expozice nese název „Tatra 77a – od zázraku k vraku a zpět“ a zájemcům se otevřela ve středu 27. března při slavnostním zahájení nové návštěvnické sezony. Za CRR vůz v Plzeňském kraji přivítala ředitelka místní pobočky Magda Sýkorová, která navštívila krásné prostory Plašského areálu, symbolicky rovněž podpořeného z evropských fondů .

Expozice představuje nejen samotný vůz, ale také vývoj a historii Tatry 77 a 77a v souvislostech. Její součástí jsou i multimediální prezentace a aktivizační prvky, včetně aplikace TourStories. S příběhem tohoto jedinečného automobilu se tak mohou seznámit úplně všichni.

Těší nás, že jsme se mohli podílet na dalším pěkném projektu Národního technického muzea, které zpřístupňuje lidem v regionech historické klenoty naší země.