Kvalitní a atraktivní veřejná hromadná doprava díky novým výzvám IROP

13. 4. 2023
Přestupní terminál Český Krumlov
Přestupní terminál Český Krumlov

Více než 1,4 miliardy korun pomůže zkvalitnit a zatraktivnit veřejnou hromadnou dopravu v regionech. Nové výzvy IROP se zaměří na výstavbu či modernizaci přestupních terminálů a parkovišť zajišťujících přestup na veřejnou dopravu.

Podpora rozvoje veřejné hromadné dopravy z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pokračuje – tématem nových výzev č. 68 a 69 je multimodální osobní doprava. Z Evropského fondu pro regionální rozvoj je ve výzvách připraveno více než 1,4 miliardy korun, přičemž podpora poputuje jak do méně rozvinutých, tak přechodových regionů Česka. Kategorie regionů najdete na webových stránkách IROP.

Podpořena bude zejména výstavba a modernizace přestupních terminálů či parkovacích systémů zajišťujících přestup na veřejnou dopravu. Nově oproti minulému programovému období může být podpořena také realizace preferenčních opatření a zvyšování kapacity veřejné dopravy stavebními úpravami silnic a místních komunikací.

Kdo může žádat o dotaci z IROP?

  • obce a kraje
  • dobrovolné svazky obcí
  • organizace zřizované nebo zakládané těmito územními celky
  • dopravci ve veřejné dopravě na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících

Aby bylo možné na podporu dosáhnout, je třeba splnit řadu podmínek. Všem zájemcům o podporu proto doporučujeme, aby se seznámili se Specifickými pravidly a jejich přílohami a v případě nejasností se obrátili na odborníky z Centra přes webovou aplikaci Konzultační servis IROP.

Na co si dát pozor?

Na některá z pravidel upozorňuje Michaela Brožová, specialistka k výzvám IROP pro oblast dopravy: „Co se týče parkování, podpory se dočkají pouze parkovací systémy určené pro přestup z individuální automobilové dopravy (případně z jízdních kol) na veřejnou hromadnou dopravu. Pro parkovací systém P+R, K+R, B+R tak musí platit, že mezi ním a stanicí, zastávkou nebo přestupním uzlem bude nejpozději k datu ukončení realizace projektu zajištěno přímé propojení bezbariérovou komunikací pro pěší, případně bezbariérovou komunikací pro pěší s přechodem pro chodce, o délce maximálně 200 m,“ upřesňuje Brožová.

Specifika nových výzev

Speciální podmínkou 68. a 69. výzvy je, že podléhají motivačnímu účinku. Podpora má motivační účinek, pokud příjemce předložil žádost o podporu před zahájením prací na realizaci projektu. Za určitých podmínek lze zahájit zadávací/výběrové řízení, a dokonce i uzavřít smlouvu na plnění zakázky ještě před podáním žádosti o podporu, aniž by to bylo v rozporu s motivačním účinkem.

„Zjednodušeně řečeno jde o posouzení, zda daný úkon má, či nemá charakter závazku, v jehož důsledku se investice stává nezvratnou. Doporučujeme proto žadatelům, aby se podrobně seznámili také s přílohou specifických pravidel pro žadatele a příjemce Motivační účinek projektu,“ dodává Brožová.

Ještě upozorňujeme, že motivační účinek omezuje i časovou způsobilost výdajů – v případě všech způsobilých výdajů začíná až s datem podání žádosti o podporu. Mezi nezpůsobilé výdaje tak spadnou výdaje na přípravu projektu vynaložené před podáním žádosti o podporu, jako je například již realizovaná projektová dokumentace, studie proveditelnosti nebo již uskutečněný nákup nemovitosti.

Své žádosti o podporu můžete jako žadatelé z méně rozvinutých regionů předkládat od 3. 5. 2023, žadatelé z přechodových regionů pak od 4. 5. 2023.

Inspirujte se úspěšnými projekty IROP

A jaké projekty se díky penězům z IROP realizovaly v oblasti dopravy v minulém programovém období? Třeba v Českém Krumlově potřebovalo autobusové nádraží modernizaci jako sůl. Dnes zde stojí nový přestupní terminál, který je díky finanční podpoře z evropských fondů ve výši 42 milionů korun vybaven moderními technologiemi, krytými nástupišti, parkovištěm a je chodcům přístupný po nové komunikaci. Nové parkovací systémy pro automobily a kola vznikly také v Příbrami, místní tak mohou využít díky téměř 17milionové dotaci parkování P+R, B+R i K+R.

Podívejte se na další povedené projekty na webu Regiony nás baví, kde ukazujeme, jak evropské peníze pomáhají zlepšovat život v regionech.